Intressant...

Publicerat: 2012-07-08 Kl: 17:16:44 | I kategori: Allmänt


Jag tittar väldigt ofta på hästnet och hästar till salu, jämför annonserna med Qvicken och ser lite vad han skulle kunna vara värd. Men det är inte Qvicken jag ska ta upp nu, utan utbildningen på 3 åringarna.
Det finns allt från inridna och inhoppade 3 åringar till sånna som inte ens är inrida. Priserna är självklart därefter.
Men det är ganska intressant att jämföra hur långt eller kort dom har kommit. Idag snubblade jag över en annons på en -09, den var inhoppad och hoppade bana på 60cm på filmen som dom lagt ut. Den gick inte i någon form överhuvudtaget men den såg väldigt glad ut:)
Men min fråga blir varför tycker alla så olika om hur man ska rida in hästarna och hur mycket/lite man ska göra saker med dom?
Vissa tycker att man absolut inte ska rida in dom förens senvåren när dom blir 3. Medans som jag, red in Qvicken hösten innan, dvs när han var 2,5. Jag tror på lagom belastning på dom ungahästarna är bäst.
Jag tror inte det är nyttigt för senor, ligament och muskler att göra ingenting medans dom växer, utan lite lagom påfrestning är bra. Då växer allt till och blir mycket starkare, och mindre skador på hästarna uppstår.
Samma sak är det med vilan som unghästarna har nu, många tycker dom ska vila helt i 4 månader. Men hur bra mår muskelaturen, flåset, senor hela hästen av att inte göra något påfrestande alls? Och sen sättas igång och tro man kan rida liknande det man gjorde innan vilan eftersom man inte gjorde så mycket avancerat då?
Min tränare tyckte max 2 månaders vila, för då hinner eventuella skador läka ut och musklerna vila MEN dom tappar inte de muskler dom byggt upp och ingångsättningen går snabbare och riskfriare.
Och en till sak som jag reflekterade över efter 3 års testen var hur alla sa att sina hästar var såå trötta efteråt. Dom var trötta på ridprovet och trötta på hoppningen osv osv. Men dom var endå bra förbereda...
Nja, blir dom trötta efter en sån sak är dom inte förbereda tillräckligt väl skulle jag vilja påstå. Qvicken var inte speciellt trött alls. Han hoppade piggt och glatt, han var mer än framåt på ridprovet och var pigg och glad även efteråt. Han var med andra ord VÄLförbered för sin sak. Han var van att åka transport(visningen på jälla, tandläkarn i Gävle(10 mil), löshoppningsträning i Tierp osv) så han vart inte trött av det. Han tog den easy när han kom ut ur transporten. Vart inte stressad av att vara på en ny plats med massor av hästar.
Han tog allt sten coolt.
 
 
Jag tycker det är svårt det här med unghästar. Alla säger olika om allt.
Du ska inte göra detta eller detta.
Jo klart du kan göra det och det.
Vad är egentligen rätt och fel?
Jag tror så länge den unga hästen är glad, pigg, inte ömmar eller liknande och inte visar tecken på trötthet är det bara att tuta och köra. Självklart med vilo perioder.
 
Lita inte enbart på böcker och vad andra säger utan använd magkänslan! Den vet konstigt nog nästan alltid bäst!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0