Ridning och springträning!

Publicerat: 2012-04-09 Kl: 20:41:26 | I kategori: Allmänt


Kan börja med att jag är en usel bloggare imellan åt! Men men;)

I torsdags så revi vi ut med mamma. Vi red en runda som vi kallar för Grantoppsvägen, den tar ca 45 min om man skrittar. Eftersom den är lite i längsta laget för Qvicken så travade vi bara lite grann. Den här gången fick han gå först när vi travade och helt plötsligt så var det som en annan häst! Han travade på jätte fint utan att busa, ruska på huvudet och flamsa. Så ett vinnande koncept att ha Qvicken först och Tamlin efter!
Dock fick vi lite problem i skogen. Väldigt läskiga hästätande ler/vatten pölar fanns det i skogen! Så då fick vi stå och vänta ut honom en stund tills han tröttnade och tog ett jäätte hopp över! Hovarn var nog nästan ovanför öronen;) Ingen fälttävlanshäst det där!



I fredags var det löshoppning som stod på schemat!
Han skötte sig som vanligt jätte bra upp till 120. Sen så tycker han att det blir högt. Så nu fram tills 3års testet pressar vi inte honom högre än det så får vi se om han skiner till på 3års.
Som sagt så vart det inte så högt denna gång, utan vi passade på att bredda lite istället. Vilket inte var några problem. Men han är väldigt storgalopperad så han måste gå på ganska långt avstånd för att hoppa bra. Vi har inte mätt det så kan ju bli spännande att se på treårs vad han går på:)
Gammal bild.



Lördags vilade han.

Igår söndag så red vi tillsammans med mamma på volten. Kan sammanfatta ridningen inte så värst bra. Han var allmänt okoncentrerad och gjorde allt annat. Vi gjorde först 8volten i skritt med halt i vändningen. Gjorde samma i trav dock utan halten. Gjorde lite förvända öppnor i skritt. Sen galopperade vi både fyrkantsspåret och på volt. Sen spårade han ut. I ett av hörnen på volten bara for han iväg och bockade och tyckte sen att det var suuuper läskigt att gå där. Red förbi ex antal gånger innan det gick någorlunda. Sen började han fjanta sig längs långsidan som går jämt med staketet. I den hagen stog Micke och Marinell(sto), mammas nya projekt. Varje gång vi gick förbi så hoppa han till lyssnade inte för fem öre och bettede sig allmänt kasst. Jag vart lite sur på honom och sa till han att skärpa sig. Stannade och disskuterade lite uppgivet med mamma. Då kom vi på att varje gång jag och Qvicken red förbi där Marinell stog så surade hon mot Qvicken. Och så klart flyttar sig han precis som han skulle. Suck det var med andra ord inte Qvicken som var dum, utan Marinell som fulade sig. Så vi kastade lite kvistar på dom så att dom flyttade på sig, och vips så gick Qvicken förbi utan problem. Hästar.
Vi red i ca 30 min i alla gångarter, inklusive dom högre konsterna i mellan åt;)

image description



Idag måndag så hade vi springträning! Och ja det gick med blandat resultat! Först så kunde han inte trava, utan galopperade hela tiden, sen travade han  men bet på mig. Sen vart jag arg på honom och sa till att nu får du bete dig, då vart han sur på mig istället och gick knappt framåt alls. Sen klappade jag på honom och sa att han minsan visst ska göra som jag säger, och då vart han väl lite gladare och var ganska snäll och travade på fint och bet inte så mycket på mig. Mycket hormoner och vårkänslor igång just nu i det där huvudet misstänker jag. Men vi fick till två bra vändor med enbart trav och utan bitande. Sen jobbade vi lite på att ställa upp ordentligt. Antingen stog han med frambenen 1m ifrån varandra på bredden och bakbenen fint. Eller frambenen fint och bakbenen åt alla håll och kanter. Fick väl till någon uppställning!:P Hoppas han skärper till sig på visningen. Har film på springandet som kommer upp senare.
Bild från i höstas när vi tränade inför rådgivande.

image description



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0